موفقیت و شادکامی
موفقیت و شادکامی

 

 

     

مقدمه :

 خداوندا به ما برای پذیرش آنچه نمی توانیم تغییر دهیم متانت، برای آنچه می توانیم تغییر دهیم شجاعت، و برای تشخیص این دو، خرد و هدایت عنایت فرما

كتاب ماندن در وضعیت آخر :

نوشته :امی ب . هریس / تامس آ. هریس ترجمه اسماعیل فصیح

تعداد صفحات :363        قیمت : 68000 ریال

این كتاب درباره «تحلیل رفتار متقابل TA» است.

Transactional Analysis  كه از دیدگاه روانشناختی، بهترین سیستمی است كه تا به امروز به منظور فهمیدن و توصیف رفتار انسانی تدوین شده است. اگر چه پژوهش های گسترده در رشته فیزیولوژی مغز دائماً اطلاعات جدیدی از اسرار ذهن انسان در اختیار ما قرار می دهد، اما «تحلیل رفتار متقابل» هنوز هم برای كسانی كه می خواهند دركی عملی از رفتار خود به دست آورند مفید است و نشان می دهد كه چگونه همه می توانند اگر بخواهند، تغییر كنند.

در فصل اول این كتاب با عنوان اگر من «خوب» هستم شما «خوب هستید» پس چرا احساس «خوب» نمی كنم با چند مثال می خوانیم كه چطور گاهی از كارها در رفتارمان اظهار تأسف می كنیم و خود خوری می كنیم، خوب است كه از سر شروع كنیم. گذشته همیشه با ماست، با همه لحظه های بد و خوبش، با همه احساس هایی كه با آن لحظه های خوب و بد توأم بودند. احساس های خوب گذشته، یادآور لحظاتی طلائی اند كه گه گاه با به خاطر آوردنشان می خواهیم از شادی بال در آوریم. اما آنچه معمولاً بیشتر به ذهنمان فشار می آورد احساس های بد است، احساس های غم است. احساس های دردناك، مناعت نفس را زنگار می زند. چه بسا روزی از خواب بیدار شویم و احساس كنیم كه عرش را سیر میكنیم. ولی گاهی فقط در عرض یك ثانیه، یك اخم، یك بی احترامی، یا یادآوری یك شكست، می تواند همه چیز را خراب كند. و این احساس گاهی همه روز طول می كشد، ممكن است  ده ها كتاب درباره رفتار و انگیزش و تسكین های روحی خوانده باشیم. ممكن است درون نگری و آینده نگری و گذشته نگری داشته باشیم، ولی همین كه یك نفر پا روی دممان می گذارد، یا مصیبت آغاز می شود، همه این ها می تواند از ذهنمان خارج شود و به جایش احساس های بد تا مغز استخوانمان نفوذ كند و همه نداهای عقل را كه می توانست به ما اطمینان و امید بدهد كه زندگی می تواند دوباره خوب شود، از وجودمان بیرون براند. بیشتر ما عوارض این حالت را می شناسیم:

بی حوصلگی، افسردگی، بی تفاوتی، بی خوابی، آه كشیدن، كار زیاد و عدم رغبت به انجام آن، بی برنامه گی، غم، عدم اشتیاق ، تنهایی و خلاصه؛ خالی بودن.

اما خوبی كار در این است كه اگر چه نمی توانیم جلوی احساس های بد را بگیریم، می توانیم از ماندنشان جلوگیری كنیم. این كتاب تنها درباره راه رهایی از دست احساس های بد پس از پیدایی آنها نیست، بلكه راه یافتن احساس های خوب هم هست. كتابی است درباره دوست داشتن و حرف زدن و گوش كردن و خواستن و دادن و گرفتن و تعیین مقصد و لذت بردن از سفر زنـدگی. زنـدگی تنها سفری است كه یقیناً در این دنیا در پیش داریم، و می توانیم علی رغم كمبودهای خود و نواقص دنیایی كه در آن به سر می بـریم، كاری كنیم كه سفر خوبی باشد. در ادامه فصل اول چهار وضعیت زندگی «من «خوب» هستم شما «خوب» هستید و ... «كودك» بودن یعنی چه؟ با مثال توضیح داده می شود.

«تحلیل رفتار متقابل» چیست؟

نماد های «تحلیل رفتار متقابل» سه دایره است كه هر یك نمودار یك قسمت از شخصیت یك انسان است: «والد» و «بالغ» و «كودك» یك «رفتار متقابل» (یا تبادل) واحد اصلی رفتار است.

شما چیزی به كسی می گویید یا كاری انجام می دهید و در مقابل آن طرف چیزی به شما
می گوید یا كاری انجام می دهد. «تحلیل رفتار متقابل» فهمیدن این واقعیت است كه كدام یك از سه قسمت شخصیت شما این تبادل رفتار را شروع می كند و كدام یك از سه قسمت شخصیت شما پاسخ می دهد.

پایه گذار مبحث «تحلیل رفتار متقابل» دكتر اریك برن است. تحلیل رفتار متقابل براین اساس است كه همه ما سه شخصیتیم در یك قالب. گاهی مانند بچه كوچكی رفتار می كنیم كه در گذشته بودیم، گاهی به صورت والدی كه حركاتش شبیه حركاتی است كه در والدین خود مشاهده می كردیم و گاهی نیز مانند فردی واقعیت گرا که اطلاعاتی كسب می كند و آن اطلاعات را به جریان می اندازد و فكر می كند ،تجزیه و تحلیل می كند و پیش بینی می كند. یا در هر لحظه از زندگی خود، در یكی از این سه حالت هستیم. در یك آن می توانیم از یكی به دیگری تبدیل شویم. در این تغییر، همه چیز ما تغییر می كند. ظاهر جسمی و صدا و طرز تنفس و كلمات و حركات و ... این حالت ها نقش نیست، بلكه واقعیت است.

تعریف سه مفهوم «والد» و «بالغ» و «كودك» در اینجا مرور می شود.

واقعیت هایی درباره احساس ها:

1-    هر شخصی منحصر به فرد است:

دریافت­ها و احساس های ما مثل تاریخچه زندگی ما منحصر به فرد است. از آنجا كه احساس های ما منحصر به فرد است، هر چقدر هم كه تلاش كنیم باز نمی توانیم به قدر كافی آن را با كلمات تشریح كنیم. شاید بتوان گفت كه ریختن احساس ها در قالب كلمات مثل این است كه كسی بخواهد آهنگی را نقاشی كند. یا تابلویی را بخواند.

2-   احساس ها واقعی هستند:

احساس ها معلوماتی هستند مستقیم و غیر قابل انكار. از لحاظ اخلاقی احساس ها نه خوب هستند و نه بد. رویدادها و حقایق وجودی ما هستند. كاری كه ما با آنها می كنیم ممكن است خوب یا بد باشد. اما احساس ها را نمی توان با میزان ها و معیار های اخلاقی قضاوت كرد. احساس ها نا خواسته برای ما اتفاق می افتند. بطور ذهنی احساس ها خوب یا بد احساس می شوند.

3-  می توانیم احساس های­مان را تغییر دهیم:

این كار به طور مستقیم از راه تصمیم گیری یا از راه تفكر بسوی حالتی از مسرت پایدار امكان پذیر نیست. تنها راه تغییر احساس ها شناخت منشاء آنها و بعد ت


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در تاريخ جمعه 30 دی 1390برچسب:, توسط رامین و سعید |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.